Dwars door Oost Siberië

De volgende middag vertrekken we uit Severobaikalsk richting Tynda, dwars door het Oost Siberische berglandschap. Een traject met prachtige tunnels, bruggen en bogen.

Hoewel het traject het vervolg is van de BAM express naar Severobaikalsk is de trein die we hebben van een veel mindere kwaliteit. De toiletten zijn smerig en het beddengoed is het slechtste tot nu toe. Dat wordt wat voor Albert, die al kampt met rugklachten.

Onze coupe-genoot heet Andrei en introduceert zich door al zijn bagage op mijn bed te smijten. Hij begint direct tegen ons te praten. Hij vraagt ons of we van hem willen drinken en haalt een 1,5 liter petfles te voorschijn. Hij is gevuld met bier vermengd met vodka. We weigeren beleefd, maar hij blijft aandringen.

Direct komen er mannetjes bij ons in de coupe zitten, die weer net zo snel verdwijnen en worden opgevolgd door andere mannetjes. Ze praten met Andrei en kijken naar ons. Ook Andrei verdwijnt regelmatig waarna een ander mannetje plaats neemt. Ze zijn erg nieuwsgierig. Ze drinken allemaal uit petflessen die per stuk nog geen half uur mee gaan.

We vluchten naar het restauratierijtuig. Het wordt bediend door een moddervet wijf, dat niets opruimt. Alle etensresten van de vorige gasten blijven liggen. Dik en lui: Een combinatie die ik iets te vaak tegenkom en waar ik een grondige antipathie voor heb ontwikkeld.

Het restauratierijtuig wordt misbruikt als goederenwagon. Het hele restauratierijtuig is gebarricadeerd met etenswaren en ondefinieerbare dozen en pakken. Het is ijskoud. De steenkolenkachels lijken te haperen. Dat is niet handig, want de temperatuur buiten holt achteruit.

We bestellen Solyanka. Ze reageert zeer kortaf, maar ik kan nog net ontcijferen wat ze zegt. Na een uur hebben we nog niets. Het is zo koud dat we onze truien aantrekken. Een unicum, omdat de treinen tot nu toe tot tropische temperaturen werden gestookt. Als de we de soep op hebben, maken we dat we wegkomen.

Onze coupe is intussen ingenomen door Andrei en zijn mannetjes. Ze zijn met een scherp mes een vishaakje aan het bewerken. Ze zijn starnakelbezopen. De sfeer wordt er niet beter op als ik vraag zijn spullen van mijn bed te halen. Even later komt er toch een soort van gesprek op gang. Het is een groepje mannen dat is wezen vissen in het Baikalmeer en nu terug naar moeder de vrouw moet. Reden om het flink op een zuipen te zetten kennelijk. Een dronken Rus begint tegen me aan te praten. Ook als het Nederlands is zou ik het niet verstaan. Zeer gelukkig moeten ze een uur later naar buiten. Bij het station rijden ze weg in een afgedankte truck van het Russische leger.

Het wordt avond en omdat we niets bij ons hebben zijn we weer aangewezen op de restauratiewagon. Het overloopstuk tussen de wagons lijkt een diepvries. Dit hadden we al eerder gezien, maar nu zijn ook de rookhalletjes bij de deuren bevroren. Ijskristallen staan op de muren. Emmers kolen blokkeren de deur.

De vette Svetlana zit verveeld achter haar laptop soaps te kijken en te vreten. We zijn de enige in het restaurant. Achter de zitplaats van Albert staan een pakketten met naar schatting 10.000 plastic borden. Ditmaal is ze een stuk aardiger. Misschien is ze blij iets te doen te hebben, al kan ik dat niet voorstellen als ik de staat van het restaurant bekijk. Het eten is er vrij snel.

Wanneer we eten rijden we de Severomuysk-tunnel in. Hij is 15 km lang en loopt onder het gelijknamige gebergte dat een belangrijke scheiding vormt in Oost Siberie. Het ding is niet geventileerd. Binnen een paar minuten ruikt het restaurant alsof iemand al het chinese vuurwerk van het afgelopen jaar tegelijk heeft afgestoken.

De hel duurt 20 minuten. Mijn 8 rookvrije jaren zijn in een klap teniet gedaan en ik heb een enorme ranzige hoest. Alles wat ik als onderdeel van mijn lichaam beschouw, ruikt naar haperende kolenkachel.

Bij het volgende station staan we een half uur stil. We moeten beiden dringend naar het toilet, maar dat blijkt afgesloten tijdens de stop. Een provodnik wijst ons de weg naar het stationstoilet. Ik baan me een weg over trappen, die volledig zijn bezet door wachtende mannen van Aziatische afkomst met enorme tassen. Beneden maak ik kennis met het eerste hurktoilet van de reis.

De nacht zijn we gelukkig alleen in onze coupe, maar die luxe wordt volledig teniet gedaan door onze kachel. We hebben beiden koppijn. Het is heet en gortdroog. Het is zoeken naar adem. Even denk ik dat we ter plekke overlijden aan koolmonoxide vergiftiging, maar stel me gerust dat deze wagon vermoedelijk al jaren in deze staat rondrijdt en dat de meeste Russen niet levensmoe zijn.

Volgende ochtend krijgen we Alexander in onze coupe. Een sympathie jongen van 23 jaar. Hij is net klaar met zijn studie en werkt nu bij de arbeidsinspectie voor de mijnbouw. Hij probeeert Engels te spreken, wat steeds beter gaat. Hij komt intelligent en bedachtzaam over. Hij moet ook naar Tynda en daar overstappen naar zijn woonplaats Blagoveshchensk, vlak aan de Chinese grens. We wisselen facebook-gegevens uit.

Het landschap is na het Severomuysk-gebergte drastisch veranderd. We zitten nu het Oost-Siberische bergland. We rijden door een versneeuwd landschap, met op voorgrond bevroren rivieren en op de achtergrond reusachtige besneeuwde bergen. De het traject maakt scherpe bogen. De kou komt door elk spleetje of gaatje de trein binnen. Het is er niet tegen op te stoken. We naderen het gebied, waar ook the Northern Pole of Cold in ligt. Onze klok springt weer een uur vooruit. Het verschil met Amsterdam is al opgelopen tot 9 uur. Over 2 uur zijn we in Tynda.

Nizhneangarsk Baikal Siberie

Nizhneangarsk. Dorpje bij aan het Noorden van het Baikalmeer tussen Severobaikalsk en Tynda

Typisch landschap aan de BAM route

Typisch landschap aan de BAM route tussen het Baikalmeer en Tynda

Nieuwbouw in Oost Siberie

Nieuwbouwdorp in Oost Siberie. Net als de hele regio gesticht rond 1970

Verwarming in de BAM express

Zo wordt de BAM express verwarmd.

Oost Siberisch landschap in de namiddag

Oost Siberisch landschap in de namiddag

Landschap van Oost Siberie overdag

Landschap van Oost Siberie overdag

Onze coupe in trein #76

Onze coupe. Links staat nog een lege fles bier + vodka van Andrei

Rivier Siberie

Bijna bevroren rivier. Verderop de BAM spoorlijn zullen we later rivieren zien die al totaal bevroren zijn.

Tynda vanaf het BAM spoor

Binnenkomst bij Tynda

Bevroren overloop in de trein

Bevroren overloop in de trein. Bedenk dat men in de trein op slippers loopot.

Be Sociable, Share!
This entry was posted in Siberië and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dwars door Oost Siberië

  1. Geniaal geschreven stuk! ik ga binnen kort door rusland met trein, ik hou mijn hart vast.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title="" rel=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>